Wanita dari Turki bermimpi Rasulullah beritahu penawar virus (Covid19)



NABI MUHAMMAD PUNYA PENAWAR UNTUK CORONAVIRUS? SAHIH KE TAK CERITA TENTANG MIMPI NI?


Bismillahirrahmanirrahim~
Semakin viral seperti yang diperkatakan seorang wanita dari Shirnak, Turki bermimpi
bahawa beliau bertemu Rasulullah SAW& Rasulullah memberitahu beliau tentang penawar virus (covid19)

Mesej yang tular itu seperti di bawah ini
⬇️
Mudah-mudahan Allah melimpahkan kesejahteraan, kerahmatan dan keberkatan pada anda,
Saudara dan saudari! Seorang wanita Alim dari Shirnak, Turki, kaum kerabat saya sendiri, telah bermimpi bertemu Nabi Muhammad SAW sebanyak dua kali di dalam bulan Rejab. Beliau memberitahu mimpinya pada saya secara peribadi, kerana beliau mempercayai saya sebagai seorang Imam, dan menyuruh supaya saya menyebarkan tentang mimpinya kepada sesiapa sahaja, kerana ia adalah arahan dan pesanan Nabi Muhammad SAW.

Saudara dan saudariku! Saya sudah mencatatkan tentang mimpi itu betul-betul sepertimana yang beliau nyatakan kepada saya agar tidak ada kesilapan sedikit pun :

MIMPI PERTAMA
Mimpi pertama yang aku alami ialah pada malam Raghaib, iaitu malam pertama bulan Rejab (27 Februari 2020). Dalam mimpi itu, Nabi Muhammad SAW berada di atas Gunung Judi, tempat di mana kapal Nabi Nuh mendarat. Ada binaan di atas gunung ini yang seakan-akan sebuah bilik. Aku pun masuk dan mendapati ada Nabi Muhammad SAW. Baginda memakai serba putih, janggut baginda putih dan wajahnya bercahaya. Baginda berkata kepadaku, “Anakku, penyakit dan virus ini (Corona) datang dari orang bukan Islam dan sedang tersebar ke seluruh dunia. Dengarlah apa aku hendak beritahu ini dan kongsikan pada sesiapa saja sebelum ianya mula merebak kepada ummatku dan mereka merana.” Baginda memberitahu, “Ubat dan penawar utnuk virus ini ialah Sumac!" (sejenis herba seiras Za’faran berupa bulat-bulat warna merah)

Penawar untuk coronavirus ialah Sumac, saudara dan saudariku!

“Baginda berkata, ‘Masukkan secubit Sumac dalam secawan air, kacau dan minum. Dengan izin Allah pesakit itu akan sembuh dan orang yang sihat tidak akan dijangkiti.’ Aku bertanya, ‘Wahai Rasulullah, bolehkah kita memberitahu orang bukan Islam tentang penawar ini? Lalu baginda menjawab, ‘Ya, jika penyakit itu berhenti pada mereka, maka ia tidak akan sampai dan merebak kepada ummatku, dan ia boleh jadi juga sebagai petunjuk untuk sebahagian mereka.’ Dan aku pun terjaga. Aku pun berkata pada diriku sendiri, ‘Apa aku hendak lakukan? Tiada sesiapa akan percaya apa yang aku beritahu. Mereka akan katakan, ‘Ini cuma mimpi’, dan tak akan menghiraukannya.”

MIMPI KEDUA
“Kali ini aku bermimpi pada malam Isra’ Mi’raj (24 Mac 2020). Sekali lagi aku bertemu Nabi SAW pada tempat yang sama di atas Gunung Judi, tapi kali ini baginda agak marah padaku. Baginda berkata, ‘Kau tidak memberitahu sesiapa tentang penawar untuk virus ini dan ia telah merebak ke atas ummatku! Aku jawab, ‘Wahai Rasulullah! Aku sangka tiada sesiapa yang akan percaya padaku, jadi aku teragak-agak untuk memberitahu sesiapa.’ Baginda berkata, ‘Mungkin kau pun tidak percaya juga. Jadi sekarang perhati dan lihat.’ Dalam sebelah tangannya ada sekendi air bancuhan Sumac dan sebelah tangan lagi memegang nyalaan api, dan ada dua orang sakit di dalam bilik itu. Baginda berkata kepadaku, ‘Perhati dan lihat,’ dan baginda memberikan setiap orang itu secawan Sumac lalu mereka pun minum. Mereka berdua sembuh serta merta! Baginda SAW pun berpaling kepadaku dan berkata, ‘Adakah kau percaya sekarang?’ Biarkan semua orang tahu, kerana penyakit ini tidak akan hilang dengan apa pun melainkan dengan Sumac! Ubat dan penawar penyakit ini ialah Sumac. Maka sampaikan (pesanan) ini kepada pihak yang berkuasa. Insha Allah, dengan izin Allah, ummatku akan dihindari dari penyakit merbahaya ini.’ Wallahi, aku bersumpah dengan nama Allah, mimpi ini bukan bohong. Inilah yang benar-benar aku lihat dalam mimpiku.”

Saudara dan saudariku. Jangan kongsikan pesanan ini dengan berkata, “Ini cuma mimpi saja.” Lagipun Nabi Muhammad SAW pernah bersabda dalam sebuah Hadith ash-Sharif :

مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فِي الْيَقَظَةِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَتَمَثَّلُ عَلَى صُورَتِي ‏
Sesiapa saja yang melihatku dalam mimpi memang (sebenarnya) dia melihatku seperti dalam sedar kerana sesungguhnya shaitan tidak dapat menyerupai rupaku. (Ibn Majah)

Saudara dan saudariku. Anda boleh percaya atau tidak. Aku kongsikan ini dengan anda, kerana aku benar-benar percaya tentangnya. Aku rasa mimpi ini penting dan bermakna, lagipun dalam mimpi itu terlihat Gunung Judi di mana Kapal Nabi Nuh mendarat. Dengan izin Allah pesanan yang disampaikan dalam mimpi ini oleh Nabi Muhammad SAW akan menjadi mukjizat kepada ummatnya khususnya dan semua orang umumnya, dan mereka semua akan bersaksi : bahawa tiada Keselamatan selain dari mengikuti Nabi Muhammad SAW!

Akhir sekali, pesanan saya pada orang-orang yang menjual Sumac: Tolonglah, tolonglah jangan menaikkan harga terutama ketika dalam keadaan genting dan getir ini. Kerana, hari ini ialah hari bersatu; hari ini ialah hari kita tolong menolong antara satu sama lain; hari ini ialah hari berkongsi dan menghulurkan rawatan (penyembuhan). Mudah-mudahan anda berada di bawah Perlindungan Ilahi.

Saudara dan saudariku! Sebagaimana anda lihat (demo), dalam secawan air suam, kacau secubit Sumac seperti ini. Kalau anda mahu, anda boleh terus makan dan kemudian minum. Dengan izin Allah, ia akan menjadi penawar pada semua orang yang meminumnya. Anda boleh minum dua kali sehari. Bismillahi ‘r-Rahmaani ‘r-Raheem, Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. [Minum dari cawan.]

Mudah-mudahan anda berada di bawah Perlindungan Ilahi.

Kredit terjemahan;Ar Bar.😇

Bagaimanapun kita masih tak tahu kesahihan cerita ni kerana sukar untuk dipercaya cerita sebegini lagi2 tentang bermimpi Rasulullah. Jika cerita ini benar amat mulialah dan untunglah orang yang bermimpi Rasulullah tu. Jika kisah mimpi itu tidak benar itu antara beliau dengan Allah ta'ala.
But why not kita ambil ia sebagai salah satu ikhtiar untuk elakkan terkena jangkitan kerana Sumac memang ada khasiat tersendiri.

Saya kongsikan sedikit kebaikan sumac. 


Khasiat Sumac

Sumac mempunyai manfaat yang luar biasa untuk kesihatan badan. Ia mengurangkan demam dan mengimbangi insulin/meningkatkan antibodi. Berikut adalah manfaat sumac

Antepfıstığıgil pada Sumac, adalah sejenis pokok yang boleh membesar sehingga 3 meter. Oleh kerana pokok sumac terpanjang adalah sekitar 3 meter, lebih tepat untuk mengatakan bahawa ia adalah pokok kerdil atau bentuk renek. Tumbuhan sumac pada musim sejuk, mempunyai daun bergigi dan berbulu. Daun ini dengan buah semasa musim luruh merah berbentuk bulat. Kering dan digunakan sebagai rempah sumac ia juga digunakan di hampir semua hidangan sebagai ikhtiar penyembuhan.

Menghalang jangkitan

Sumac mempunyai kesan pencegahan terhadap jangkitan di dalam badan. Ia baik untuk banyak penyakit seperti keradangan, demam dan bronkitis dan mempunyai sifat penyembuhan. Sumac, juga digunakan dalam rawatan selesema, menyediakan tubuh untuk mendapatkan kekuatan terhadap penyakit yang berkaitan dengan jangkitan.

Melindungi hati

Penyebab utama gangguan hati dan hati adalah kolesterol tinggi. Sumac menyeimbangkan kolesterol pada tahap yang betul dan mengawal tekanan darah. Ia memainkan peranan penting dalam melindungi hati.

Sumac melindungi hati dan Kolesterol tinggi adalah penyebab utama gangguan jantung dan hati. Percubaan pada tikus menunjukkan bahawa ekstrak buah sumac menurunkan tahap kolesterol darah. Dalam kes ini sumac berguna untuk melindungi hati dan jantung.

Sumac, yang digunakan dalam salad bawang kerana ia mengurangkan bau, adalah rempah selera, ia juga mempunyai kesan antipiretik.

Membantu mencegah obesiti, hiperglikemia (gula darah tinggi), diabetes.

Melindungi DNAS umum yang dikenali untuk mempercepatkan metabolisme, pemakanan juga boleh menggunakan ketenangan fikiran. Perlu diperhatikan bahawa jumlah yang membuat DNA utuh terus dari meja kami.

Ia mampu menurunkan gula dalam darah dan membantu mengimbangi kolesterol,

PERLINDUNGAN TERHADAP INFECTIONS
Sumac, yang merupakan pelindung terhadap penyakit berjangkit, digunakan dalam rawatan banyak penyakit seperti keradangan dalam tubuh, demam, keradangan kulit, gangguan pernapasan dan bronkitis. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa sumac dan ekstraknya adalah anti-radang yang baik, iaitu anti-radang hati.

MEMBANTU PEMBUANGAN BAHAN TOKSIK
Sumac mempunyai sifat perlindungan kulit
Digunakan dalam Rawatan Menstruasi Tidak Sihat dan Sakit
Kesan ke atas Kesihatan Otak:
Jangkitan kulat memerangi: Sebagai hasil penyelidikan, sumac mempunyai kesan anti-asap yang berkesan. Sumac terutamanya mampu memerangi kulat Aspergillus flavus, patogen manusia. Aspergillus flavus boleh menyebabkan jangkitan paru-paru. AIDS dan kemoterapi rawatan kanser melemahkan sistem imun pesakit. Jangkitan ini boleh menjejaskan banyak organ dalam badan, termasuk paru-paru, jantung, buah pinggang dan otak. Demam, sakit dada, batuk, dyspnea dan sakit sendi adalah gejala biasa.

Diuretik: Sumac mempunyai sifat diuretik. Oleh itu, ia membantu dalam pengeluaran air kencing dan memastikan penyingkiran bahan toksik daripada badan. Ia digunakan untuk merawat keradangan pundi kencing yang menyebabkan kencing dan keradangan yang menyakitkan. Secara umumnya, sumac digunakan untuk membersihkan usus. Di Timur Tengah, jus sumac masam adalah pilihan yang biasa digunakan untuk melegakan ketidakselesaan perut. Ia adalah ubat tradisional untuk merawat masalah usus.

Sama seperti bawang putih, ia mempunyai kesan antioksidan dan baik untuk mulut atau jangkitan mulut.

Ia boleh digunakan sebagai kaedah rawatan yang adjunctive dalam kes-kes keracunan.

● Selera makan.

● Mengimbangi gula darah.

● Berkesan untuk merawat ulser.

● Baik untuk masalah inkontinensia.

● Mengawal sistem penghadaman orang yang mengalami masalah pencernaan.

● Ia juga bermanfaat  minum jus sumac untuk anak anda yang mengalami masalah anorexia sekali sebulan. Ia bukan sahaja meningkatkan rintangan tubuh kanak-kanak, tetapi juga membantu mereka untuk menjadi lebih sihat dengan meningkatkan selera makan mereka.

● Jika ada masalah dalam sistem penghadaman anda, jika anda mengambil satu sudu teh sumac, kemudian dengan mudah boleh mencerna apa yang anda makan.

● Sumac juga boleh merawat masalah cirit-birit.

● Sumac mampu mengawal sistem perkumuhan anda, juga akan membantu meningkatkan selera makan anda.

● Sumac baik untuk inkontinensia kencing, juga merupakan rempah yang berkesan terhadap aliran darah.

● Ia dikenali berguna dalam kemalangan dengan keupayaan untuk menghentikan pendarahan.

● Merawat sakit gusi /ulser.

● Ia menurunkan gula darah dan mengimbanginya.

● Ia berguna dalam kes-kes keracunan.

● Ia mempunyai sifat perlindungan terhadap kanser akibat kesan antioksidannya.

● Baik untuk sakit tekak.

● Menyelesaikan Masalah Pernafasan dan Pencernaan

● Dengan ciri-ciri anti-radang dan antimikrobanya, sumac membantu dalam menangani masalah kulit dan penyembuhan luka. Daun sumac menjadi baik untuk ruam kulit dan gusi yang meradang.

● Kajian ANTI-KANSER dengan Sumac telah membuktikan bahawa tumbuhan sumac adalah anti-karsinogenik. Penyakit kanser payudara sangat popular dikalangan wanita. Dalam satu kajian, kesan sumac terhadap kanser payudara diperiksa. Mengikut keputusan kajian itu mendapati mempunyai kesan negatif terhadap perkembangan sel kanser payudara.

● Ekstrak sumac membantu pesakit bertahan terhadap penyakit hati. Untuk ini, anda boleh pergi terus untuk melindungi hati anda terima kasih kepada ubat-ubatan yang mengandungi ekstrak sumac secara langsung. Selain merosakkan organ dalaman anda, sangat penting untuk ubat-ubatan yang digunakan mempunyai sifat-sifat yang secara langsung menyokong organ-organ dalaman anda. Untuk ini, perlu menggunakan ubat yang sihat dengan bahan-bahan semula jadi.

● Untuk wanita yg mengalami kentut faraj, sumac dapat mengurangkan. Sudah tentu adalah penting untuk menyiasat punca masalah ini dan periksa dengan doktor. Walau bagaimanapun, anda boleh ikhtiar dengan sumac sebagai ubat pencegahan untuk kentut faraj yang kerap berlaku. 

● Sumac adalah diuretik. Dalam erti kata lain, ia membantu menghasilkan air kencing dan menghilangkan bahan toksik dari badan. Ia boleh dimakan untuk memudahkan penyingkiran toksin dari badan. Ia juga digunakan untuk merawat keradangan pundi kencing yang menyebabkan kencing dan keradangan yang menyakitkan.

● Anti-radang ve antimikrob dengan ciri-ciri sumac, rawatan masalah kulit ve ia membantu penyembuhan luka.

Sekiranya tiada asid lemak omega 3 yang membentuk sebahagian besar otak kita, kita mungkin menghadapi masalah yang serius.

● Sumac adalah penambah asid lemak omega 3 semulajadi.

● Sumac menyumbang kepada pembaharuan sel dan pembangunan sel.

● Sumac mampu merawat penyakit pernafasan yang tidak baik.

● Masalah wanita termasuk haid yang tidak teratur. Manfaat Sumac membantu untuk keteraturan kitaran haid.

Peringatan:
Posting ini bukanlah untuk mengajak pembaca terus mempercayai mimpi tersebut atau mengajak pembaca mengamalkan sumac kerana percaya mimpi tersebut. Pembaca hanya menceritakan kebaikan Sumac sebagai kesinambungan dari kisah mimpi tersebut jika ada yang ingin mengamalkan sumac. Dan pemilik blog sama sekali tidak menjual produk(sumac) tersebut/mempromote produk tersebut.

140 comments:

  1. Replies
    1. Maha hebat Allah cipta tumbahan berbagai dengan khasiat tersendiri.

      Delete
    2. Helba sumac itu kita boleh beli di kedai ubat Cina kan? Ada orang panggil ia goji betul tak?

      Delete
    3. Goji lain tuan

      Delete
    4. www.wassap.my/0133235424/sumac/

      Blh wassap saya utk pembelian

      Delete
  2. macam pernah kudengar sumac ni...tapi di mana ya...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=149292819896942&id=100044486743196

      Delete
    2. +60 11-5983 0448... sesiapa yg nk rempah ni... sila berhubung dgn beliau... dia sedang memesan 100kg dr kawan nya di Arab. Sy juga memesan.

      Delete
    3. Masih ada lagi tak... Sy nak sumac

      Delete
    4. Mahal tu...ape² hal pon berhati² sebab sudah ada yg tiruan

      Delete
  4. Replies
    1. https://www.mahnazfood.com/mahnaz-sumac-a-120g#review-form

      Delete
    2. www.wassap.my/0133235424/sumac/

      Blh wassap saya utk pembelian

      Delete
  5. Di mana boleh peroleh produk ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. www.wassap.my/0133235424/sumac/

      Blh wassap saya utk pembelian

      Delete
  6. D mana boleh d dapat kan ni herba sumac

    ReplyDelete
  7. maaf yer, info mimpi ini palsu

    dan ini ada ulasan terbaik dari fb

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10216854085289814&id=1394678315

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ana minta pada semua penuntut berhati2lah apabila datangnya berita ttg kebenaran mimpi orang yg soleh. Lebih2 lagi mimpi yg dtg sendiri dari Rasulullah
      صلى الله عليه وسلم...
      Apabila seseorang bermimpi Rasulullah maka hendaklah dia rahsiakan dan memberitahu mimpinya itu hanya pada orang yg benar2 kamu percayai keperibadiannya.

      Mimpi ttg sumac ni, pada awalnya wanita itu tidak mahu menceritakannya pada sesiapa kerana yakin org tidak akan mempercayainya. Tetapi apabila kali kedua rasulullah suruh bagi tahu umatnya, maka beliau telah beritahu pada saudaranya yg merupakan seorang imam..

      Antara fitnah akhir zaman yg bahaya adalah apabila kita tidak mempercayai dan ragu2 akan kebenaran mimpi rasulullah yg datang dalam mimpi org2 soleh.

      Beberapa perkara yg merosakkan:-
      1. Martabat Rasulullah صلى الله عليه وسلم dengan sendiri akan jatuh.
      2. Org yg tidak mempercayainya boleh rosak aqidahnya.
      3. Individu yg mempercayai dan memberitahu pada org lain sedangkan org lain tidak mempercayainya, maka individu itu akan mengalami kesedihan dalaman.

      Berhati2lah dalam sesuatu perkara.. lebih2 lagi yg membabitkan Rasulullah صلى الله عليه وسلم
      Jika kita tidak mahu membenarkan, maka kita perlu diam tanpa menyebarkan dan mengajak org lain utk tidak membenarkan mimpi tersebut.

      Moga Allah swt menjaga Iman dan aqidah kita semua fi khairin wa lutfin wa a'fiah 🤲🏻

      Dari hamba Allah

      Delete
    2. Tak salah mencoba mana tau ada kebenarannya lagi pon herba ni ciptaan Allah..tak salah kita mencuba.

      Delete
    3. Ayah Pin bermula dari mimpi datangnya Rasulullah. Pengikutnya adalah dari kalangan orang yang mempercayai dan tidak ragu2 akan kebenaran mimpi yg datang dalam mimpi org2 "soleh".

      Delete
    4. Saya rasa kita jgn fikirkan soal mimpi tu...tapi khasiat sumac tu sendiri pergi buat kajian tentang sumac ni dan kelebihannya ciptaan Allah SWT. Kita usaha dan iktiar selebihnya kita berserah pada Allah. Semoga ia menjadi Asbab kesembuban buat semua...aamiinn��

      Delete
  8. siapa wanita yg bermimpi tu? mcm mana nak tau cerita ni sahih atau rekaan semata mata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi saya kesahihan cerita ni mungkin hanya antara yg bermimpi dgn Allah ta'ala. Seperti para wali rahsia mereka hebat sehingga jadi wali pun dengan Allah ta'ala. Bila dia bercakap perkara yang mungkin mustahil bagi orang ramai tapi tidak mustahil bagi orang alim/wali orang biasa macam kita akan cakap dia gila atau penipu tapi sebenarnya mungkin benar dan hanya Allah serta orang2 alim yang dekat dengan Allah yg punya keistimewaan tahu tentang kebenarannya. Bagi saya sekalipun berita ini tak tahu tentang kesahihannya. Saya tak fikirkan tentang mimpi tu. Memang patut kita fikir& kaji balik sahih ke tidak. Tapi saya taknak jadikan tu isu. Sekarang ni kita fikirkan why not kita cuba amalkan sumac tu sebagai ubat tingkatkan antibodi kita semoga tak mudah dijangkiti penyakit. Tengok sendiri lah khasiat sumac. Khasiat sumac tu pun kehebatan ciptaan Allah yg cipta tumbuhan tu. Semuanya berbalik kepada Allah. Maha hebat Allah menjadikan tumbuhan sebagai ikhtiar penawar.

      Delete
    2. kita cuba je....kalau tak cuba ni, apa alternatif yg kita ada....hatta kalau skrg org kata daun getah boleh bunuh kuman tu pun elok kita cuba

      Delete
    3. Kun fayakun.....kita ikhtiar serta tawakal kpd Allah , jika jika ia asbab utk mgelakan dr jankitan virus yg bahaya ni x salah klo kita mencuba .

      Delete
    4. Saya rasa kita jgn fikirkan soal mimpi tu...tapi khasiat sumac tu sendiri pergi buat kajian tentang sumac ni dan kelebihannya ciptaan Allah SWT. Kita usaha dan iktiar selebihnya kita berserah pada Allah. Semoga ia menjadi Asbab kesembuban buat semua...aamiinn��

      Delete
    5. https://draxe.com/nutrition/sumac-spice/

      Delete
  9. dapat sumber darimana ya? 😊

    ReplyDelete
  10. Klu benda yg buleh mendatangkan kesihatan dan dan kelebihannya apa salah nya mencuba.,.. tk rugikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat :)
      Bagi saya kesahihan cerita ni mungkin hanya antara yg bermimpi dgn Allah ta'ala. Seperti para wali rahsia mereka hebat sehingga jadi wali pun dengan Allah ta'ala. Bila dia bercakap perkara yang mungkin mustahil bagi orang ramai tapi tidak mustahil bagi orang alim/wali orang biasa macam kita akan cakap dia gila atau penipu tapi sebenarnya mungkin benar dan hanya Allah serta orang2 alim yang dekat dengan Allah yg punya keistimewaan tahu tentang kebenarannya. Bagi saya sekalipun berita ini tak tahu tentang kesahihannya. Saya tak fikirkan tentang mimpi tu. Memang patut kita fikir& kaji balik sahih ke tidak. Tapi saya taknak jadikan tu isu. Sekarang ni kita fikirkan why not kita cuba amalkan sumac tu sebagai ubat tingkatkan antibodi kita semoga tak mudah dijangkiti penyakit. Tengok sendiri lah khasiat sumac. Khasiat sumac tu pun kehebatan ciptaan Allah yg cipta tumbuhan tu. Semuanya berbalik kepada Allah. Maha hebat Allah menjadikan tumbuhan sebagai ikhtiar penawar.

      Delete
    2. Di mana nak dapatkan Sumac ni

      Delete
    3. Marketing Yang Hebat! Membodohkan manusia di saat musibah! Teruskan!

      Delete
    4. Habbatus sauda.. Blackseed.. Nabi sendiri sarankan amalkan makan ini.. Ubat segala penyakit kecuali mati.

      Delete
    5. https://draxe.com/nutrition/sumac-spice/

      Delete
    6. Saya rasa kita jgn fikirkan soal mimpi tu...tapi khasiat sumac tu sendiri pergi buat kajian tentang sumac ni dan kelebihannya ciptaan Allah SWT. Kita usaha dan iktiar selebihnya kita berserah pada Allah. Semoga ia menjadi Asbab kesembuban buat semua...aamiinn��

      Delete
  11. Kat mana beli sumac tu.. Nama biasa org sebut sumac tu apa ya?

    ReplyDelete
  12. ko pulak dpt maklumat dr mana?

    ReplyDelete
  13. rasa mcm betul,tersedar dari tidur mimpi diri saya terkena virus ni slepas bukak fb trus npk ada org share ttg ni..

    ReplyDelete
  14. Terima kasih infonya, semoga bermanfaat, bagi yang ingin mengetahui info ziarah di Indonesia, silakan klik saya. Thanks

    ReplyDelete
  15. Replies
    1. www.wassap.my/0133235424/sumac/

      Blh wassap saya utk pembelian

      Delete
  16. Subhanallah, uztaz2 pun ada menyebut tetang zafaran ini..

    ReplyDelete
  17. Saya ada order kat shopee, mahal sikit

    ReplyDelete
  18. sumac byk trdapat di turki. digunakan dlm masakan. Di malaysia boleh didapati di kedai2 runcit menjual barangan dari arab dan mediterranean.

    ReplyDelete
  19. cara-cara guba selain dr masak?

    ReplyDelete
  20. Soalan saya,siapa yg bertanggungjawab dlm cerita ni? Siapa nama yg bermimpi? Dari mana kamu dapat maklumat ni. Nak cerita bersandarkan dgn nama Nabi kena tahu siapa empunya tuan cerita. Atau kamu yg nak bertanggungjawab kalau kisah ini palsu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi saya kesahihan cerita ni mungkin hanya antara yg bermimpi dgn Allah ta'ala. Seperti para wali rahsia mereka hebat sehingga jadi wali pun dengan Allah ta'ala. Bila dia bercakap perkara yang mungkin mustahil bagi orang ramai tapi tidak mustahil bagi orang alim/wali orang biasa macam kita akan cakap dia gila atau penipu tapi sebenarnya mungkin benar dan hanya Allah serta orang2 alim yang dekat dengan Allah yg punya keistimewaan tahu tentang kebenarannya. Bagi saya sekalipun berita ini tak tahu tentang kesahihannya. Saya tak fikirkan tentang mimpi tu. Memang patut kita fikir& kaji balik sahih ke tidak. Tapi saya taknak jadikan tu isu. Sekarang ni kita fikirkan why not kita cuba amalkan sumac tu sebagai ubat tingkatkan antibodi kita semoga tak mudah dijangkiti penyakit. Tengok sendiri lah khasiat sumac. Khasiat sumac tu pun kehebatan ciptaan Allah yg cipta tumbuhan tu. Semuanya berbalik kepada Allah. Maha hebat Allah menjadikan tumbuhan sebagai ikhtiar penawar.

      Delete
  21. Mengenai mimpi tu Wallahualam..tapi no harm kalau kita nak mencuba herba sumac ne kan..atleast kite berusaha..hanya ALLAH yg menentukan semuanya.

    ReplyDelete
  22. Sumac Lazada dan shopee ada keras jgk harganya

    ReplyDelete
  23. Boleh beli d mana ye... Mudahan Allah memudahkan urusan hamba nye.. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://m.facebook.com/Kurdufangardens/

      Delete
    2. www.wassap.my/0133235424/sumac/

      Blh wassap saya utk pembelian

      Delete
  24. sebab tu dlm Al-Quran ada dinyatakan "setiap penyakit ada penawarnya kecuali mati"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu.. Inn sha ALLAH.. Allahualam.. X salah mencuba..

      Delete
  25. Seeloknya kita perlu tau siapa yg mendpt mimpi berkenaan kdg2 cerita ni orang boleh reka2 kata bermimpi bertemu Rasulullah s.a.w. Walau bagaimanapun boleh cuba beli sumac dan test kpd pesakit Covid-19, lihat hasilnya. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  26. Kita blh cuba..xslah cuba mknan sunah

    ReplyDelete
  27. Kita blh cuba..xslah cuba mknan sunah

    ReplyDelete
  28. kes mcmni selalu nak lariskan product...rasa rasa dia boleh agak akan ada org yg bertanya mana nak dpt nanti ada seseorng akan reply......ingat ya org yg berjumpa dengan Rasulullah org yg benar benar hati nya dekat dengan rasullullah klu mimpi hingga kali kedua baru percaya kesahihannya itu saya mushkil sebab dalam hadith pun dah bgtau mimipi berjumpa rasulullah antara mimpi yg nyata.....takkan dia tak tau mcm xde perasaan langsung apabila berjumpa rasullullah.....klau aku mmg akan aku maklumkan pada media supaya mencuba apa yg rasulullah sampaikan tapi aku takkan cerita aku berjumpa dengan rasulullah dlm mimpi ..... biarlah org percaya atau tak sebab tak salah mencuba kalau yakin kita ni benar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba lah, berkenaan mimpi tu kita sandar kan Pada Allah swt, apa yg penting, Sumac ni sejenis tumbuhan yg Allah Cipta... Kelebihan tentang sumac ni pun dah di jelas kan... Mencuba, bermaksud kita berusaha.. Selebihnya, kita berdoa Ke hadrat Allah swt, mudah²an dengan kaedah mengkonsumsi sumac ni, kita akan dpt sesuatu yg positif dlm menangani isu yg berkaitan dgn Covid19.. Wallahualam...

      Delete
  29. Memang x sahih kisah mimpi ini kerana janggut Rasulullah saw bukan berwarna putih. Ubannya sedikit sahaja di janggut tidak sampai kelihatan putih

    ReplyDelete
  30. Tidak salah kalau mencoba sbb ni kan herba...tapi yg masalahnya d mana kita boleh dapatkan ni herba

    ReplyDelete
  31. Boleh aku nak maki dan carut je kpd yg jual nama nabi saw tu

    ReplyDelete
  32. Sapa reka citer ni memang lebih iblis dari iblis..celaka lah hendaknya yg menjual nama nabi saw hanya kerana duit. Jual mimpi sama seperti geng tariqat dan syiah

    ReplyDelete
  33. Woi pukimak puki babi...nko jual nama nabi saw ye. Laknat sungguh sapa yg cipta kisah karut lagi kimak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beradap tuan . Nabi s.a.w.tidak ajar kita guna pekataan kotot
      Istigfar Tuan .

      Delete
    2. Istigfar byk2 tuan, nak mempertahankan Baginda Rasul s.a.w mmg dituntut sgt2, tp yg maki hamun dgn bhasa kotoq ni menjawab la disana nanti.. Agak2 la bro..

      Delete
  34. Fitnah akhir zaman dikalangan umat Islam sendiri antara yang paling digeruni. Taksub dengan cerita yang belum tentu kesahihanya lalu menyebarkan tanpa segan silu. Allahuakhbar.

    ReplyDelete
  35. Woi penulis blog...jngn sebar citer setan ni dan jngn jdi goblog

    ReplyDelete
  36. Penulis blog otak mati. Nak buat business pon agak2 la.. Perangai macam tenuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bisnes apa tu ya? Akhir zaman ni patut tunjuk akhlak baik cakap yang baik2. Ni mencarut carut ni dah cukup sempurna baik ye?

      Delete
    2. Maaf ye. Saya belom mahir seperti anda.. Tapi Cara anda sungguh berkesan! Syabas! Mungkin saya akan reka cerita seorang soleh dari patani bermimpikan minum ketum sebagai penawar.. ketum kt rumah da byk xtau nk buat apa. Jual kt shoppee ok tk?

      Delete
    3. Sedih saya bila berhadapan dengan orang yang bercakap tanpa fikir perasaan orang lain baik orang yg dikomen atau perasaan orang membaca. Lebih memburukkan keadaan dari datangkan kebaikan. Saya cuma ceritakan khasiat sumac yang mmg ade kebaikan tersendiri Allah ciptakan bukan wajibkan atau ajak pembaca percaya mimpi tu dan wajibkan amalkan sumac sebab mimpi tu. Tapi ajak orang tahu apa khasiat sumac kalau nak amalkan. Kamu dah fitnah orang ni. Lagi buruk keadaan. Saya sendiri dah nyatakan KITA MASIH TAK TAHU KESAHIHAN CERITA. Lain kala membaca biar jadi pembaca berhemah baca betul2 hadam betul2 sampai betul2 faham. Bukan sembarangan baca tak faham betul tetiba komen maki2 hentam2 orang. Mulia sungguh lah ye akhlak begitu?

      Delete
    4. Assalamualaikum hindari berbalah..tak disarankan percaya pada mimpin. Tak disarankan mempersendakan sesiapa. Cuba jika Allah swt berikan jalan dan dipermudahkan jalan dengan tidak kita sangka. In sha allah

      Delete
  37. Assalam....

    inshaAllah, trima ksih

    ReplyDelete
  38. karut. pernah ke kita dengar dari mana2 kitab & hadis yg rasulullah marah? jgn cepat sgt nk percaya.

    ReplyDelete
  39. mana nak dapat produk ini












    ReplyDelete
    Replies
    1. www.wassap.my/0133235424/sumac/

      Blh wassap saya utk pembelian

      Delete
  40. Sabar tu separuh dri iman,biar la apa org nak kata, terus kan la apa yg kira rasa baik, smoga usaha yg baik dibalas pahala nanti..Allah je yg tau kebenarannye..

    ReplyDelete
  41. Maaf admin. Sumac pun ada keburukan dia juga kan?
    Bukan apa, bagi mengelakkan orang salah beli atau cari je. kenapa tak terangkan juga perbezaan sumac yang boleh dimakan dan tidak boleh dimakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ye. Saya cuma cerita tentang kebaikan. Jika kalian nak tau tentang keburukan. Kalian sendiri perlu jadi orang yang bijak cari apa pulak keburukan sebelum nak membeli& buat research sumac yg boleh makan dan tidak boleh. Begitulah pengguna yang bijak

      Delete
  42. Bagi saya.. Tak salah kita mengkaji dulu seperti apa yang disampaikan penulis. Jangan melulu menghentam penulis.. Mana tahu apa yang penulis sampaikan ini mungkin betul penawarnya dengan izin ALLAH.. kita pon bukan tahu samada cerita ni sahih ataupun tidak.. Apa2 pon kita cuba ikhtiar.. Setiap penyakit ade ubat dan penawarnya kecuali kematian... Percaya itu.. Wahai umat2 rasullah, tunjukkanla tauladan yang baik sesama islam.. Kalau nak tegur penulis, bukan seperti ini teguranyaa... Teguran dengan perkataan yang baik.. Nnti diakhirat bagaimana tuan2 atau puan2 nak cari penulis untuk meminta maaf..?? Dosa dengan ALLAH bole diampunkan dengan taubat. Dosa sesama manusia?? Fikir laye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Awak orang baik :)

      Delete
    2. Ya betul tu sama pendapat saye..bila kita terima berita mcm ni,kita jgn terus2 percaya sangat lagi2 melibatkn rosul kita..yg penting kita cuba usaha dptkn rempah tu jika ia btul2 mujarab dengan disertai keyakinan kita pada allah,alhamdulillah untuk kebaikan semua juga..jika pula ini sekadar rekaan untuk business dorg,itu biar allah saja yg menghukumnya..yg penting niat kita baik kerana allah taala..duit beli benda tu berapa lah sangat..duit inshaallah kita blh usaha dptkn lagi jika kita sehat..kesehatan lah yg paling berharga untuk kita boleh teruskn buat banyk ibadah..inshaallah..

      Delete
  43. Husnuzon. Jauhi su'uzon dan tajassus kerana itu sifat iblis. Ugama itu nasihat. Jadi nasihatlah dgn berhemah dan kebijaksanaan sebagaimana Nabi saw ajar. Jgn ikut hawa nafsu. Cara tak betul lagi2 dgn kata tuduhan berbau fitnah akan diperlihatkan esok hari...

    ReplyDelete
  44. Jaga lah lidah antum kerana ia menunjukkan keperibadian akhlak antum..

    ReplyDelete
  45. Kamu nak berniaga boleh , kamu nak percaya org bole tapi satu je saya nak cakap dalam kitab syamail muhammadiah , nabi ade uban yang sikit sahaja ,janggut nya hitam uban sehelai dua sahaja , macam mana kamu boleh kata rasulullah yang cakap sedangkan janggut org tua tu suma putih? Kamu nak meniaga meniaga la tapi jangan fitnah rasulullah, lagi satu sape yang boleh sahihkan mimpi kamu ni? Kamu jangan ingat kamu terlepas , arini banyak la orang terpedaya dgn kamu backup kamu , di akhirat nanti kamu ingat kamu selamat? Kamu menipu semata mata utk kaut untg? Kamu rasa berkat ke rezeki kamu tu?

    Ingat nabi ancam org yang sandarkan benda tak betul pada die , kamu lebih pentingkan duit dari nabi?

    Semoga allah azab kamu sepedih pedih nya pada kamu.

    Saya beri amaran neraka allah itu panas dan pedih siksanya , jika kamu rasa kulit kamu tebal silakan

    Senarai kesalahan kamu.

    1.pergunakan nama nabi.
    2.menipu masyarakat yang tak tahu.
    3.kamu mengeksplotasi ketakutan masyarakat dengan menjual produk yang takde keberkesanan.

    Rakyat tak paham negara besar lain struggle cari ubat semua kamu kat sini ambil untg menipu rakyat?

    Saya bagi kamu sehingga esok jika kamu tak delete blog post ini atau tak edit utk buang nama nabi dari digunakan macam ni saya tak teragak agak utk report pada polis dan seterusnya mcmc untuk tindakan keatas kamu, atas charge penyabaran berita palsu, dan saya buat report dengan KKM kerana menjual ubat yang tidak ada ada keberkesanan dan tak lulus ujian makmal KKM .

    Kamu rasa kamu nak popular satu malaysia? Nak masuk berita tv 3 turun naik mahkamah? Silakan !!!

    Ingat sampai esok sahaja jika tidak saya akan lapor pada authority.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ya tuan yang budiman. Saya rasa tuan telah menfitnah ni. Jadilah pembaca berhemah baca betul2 dan faham isi post ni ye. Ini nampak sangat tak faham kandungan posting terus melulu nak jadi keypad warrior kemudian tiba2 nak buat report. Produk apa yang saya jual? Sejak bila saya promote produk? Bila saya jual sumac? Kalau begitu lah kan sesiapa sahaja yang cerita khasiat madu khasiat segala herba yang ada di dunia ni tuan nak claim dia nak promote produk tuan nak report juga. Orang lain ramai faham isi posting ni. Mimpi tu bukan saya yang mimpi. Aduhai tak faham cerita terus membuta tuli komen tak semena mena. Sepatutnya saya yang boleh saman tuan atas alasan menabur fitnah, membuat tuduhan melulu, memalukan& mencemarkan prestasi serta nama pemilik blog.

      Delete
    2. Kamu tahu nama kamu tercaemar nama nabi tecemar kamu tak kisah? Kamu pentingkan kamu kena fitnah tapi nabi kena fitnah dengan kamu kamu tak kesah? Kamu ni islam ke ape? Saya bagi amaran turunkan post jika tidak saya report

      Delete
    3. Tolong tinggalkan no telefon tuan kat sini saya nak contact dengan tuan. Nak jugak tahu siapakah gerangan si penfitnah ni

      Delete
    4. Kamu fitnah nabi kamu nk tuduh org fitnah kamu? Tak takot azab allah ke? Saya kat sini bagi nasihat dan amaran , kamu telah menipu org, kamu tau tak dekat iran tu orang iran makan sumac ni macam kita kat sini makan kunyit letak semua dalam masakan? Kamu tgk iran punya kes tinggi tak? Jadi kamu jangan nak playing victim kat sini, kat sini rasulullah yang victim kepada kamu , menfitnah rasulullah ,kamu rasa org fitnah kamu padahal kamu fitnah nabi tak pikir ke? Ade tak kamu berfikir mcm tu?

      Delete
  46. tp kan penulis blog ni ada bagitau,
    Bagaimanapun kita masih tak tahu kesahihan cerita ni. But why not kita ambil ia sebagai salah satu ikhtiar untuk elakkan terkena jangkitan kerana Sumac memang ada khasiat tersendiri.

    Saya kongsikan sedikit kebaikan sumac.

    dia xde pun suruh semua pembaca blog percaya pd kisah mimpi tersebut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm kan awak. Tak faham lah dorang baca macamana dan tahap kefahaman diorang macamana

      Delete
    2. Tapikan jual nama nabi tu bagus ke ? Tak tgk kr jakim da fatwakan benda ni sesat ? Yg konon nya mimpi nabi tu pun mengaku die buat2 cerita dan org yg konon mimpi nabi tu sebenarnye penjual sumac ni ? Jadi fahami kat sini nak jual sumac tade masalah tapi nak kata mimpi nabi tu yang salah , saya da report da blogger ni biar dia ada akal sikit tunggu je tindakan daripada kerjaan kepada penyebar fitnah cmni. hina sungguh perangai sanggup menfitnah nabi demi nak review dan jual sumac , semoga allah balas sepedih pedihnya org mcm blogger ni.

      Delete
  47. Assalamualaikum sahabat sekalian.
    Saya ingin memberikan pendapat, penulis blog memuat naikkan infomasi yang diterima hanya sebagai renungan dan bacaan mungkin tanpa niat apa2 pun.
    Tertapi berwaspada la kepada pembaca sekalian, jangan sesekali begitu taksub dengan cerita mimpi yang diketengah di dlm blog ini. Mungkin rempah Sumac itu adalah salah satu penawar, akan tetapi mengaitkan dengan cerita mimpi Rasulullah amat keterlaluan.
    Untuk penulis blog saya harap anda bersabar dan editkan posting anda utk mengelakkan dari sembarang kesalapahaman di pihak pembaca. Boleh ditukar tajuk seperti 'kebaikkan rempah Sumac, menghindari Covid19' dan sebagainya. Ramai sekarang senang terpedaya dengan apa yang dikongsi, bagi mereka benda yang viral itu betul tanpa menyelidik.Saya sendiri mendapat link ini dari WhatsApp dan kebanyakkan mereka terus taksub dengan kisah fitnah yg telah dipetik entah dari mana..
    Wallahu a’lam bis-shawab.

    ReplyDelete
  48. Terima kasih imponya saudaraku...tidak ada salahnya kita mencoba karna pada saat saat seperti ini jangankan itu benda sebangsa rempah yg cukup bermanfaat untuk di konsumsi..daun buluh sekalipun kalau memang bisa buat obat akan aku makan...tapi sayang nya di tempat kita ini ada kah tidak..kalau adapun ape namanya...

    ReplyDelete
  49. bila aku baca komen lama²... aku dah lupa sumac tu... aku tiba² jadi sumbat molek gu... otok molek sero.

    ReplyDelete
  50. Yang tahu wajib sebar dng iklas dng mengharap redha Dan rahmat Allah.yang menegur biarlah berhikmah,beradap sebagaimana yg dikehendaki Oleh Islam.

    ReplyDelete
  51. Gambaran rupa Rasulullah dlm mimpi tu tak betul. Rambut dan janggut Rasulullah tidak putih/beruban. Ada riwayat menyebutkan bahawa uban Rasulullah semasa wafat beginda tidak lebih 25 helai. Hati2 jgn percaya

    ReplyDelete
  52. delete cerita mimpi. kekalkan khasiat sumac. semua orang happy

    ReplyDelete
  53. Ini mau cerita mimpi atau sekalian promosi jualan

    ReplyDelete
  54. Kat spore ada tak jual herba ni? Nak order dengan sape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spore tu apa ya? Taktahu lah saya mama ada jual time2 macamni.

      Delete
  55. assalam semua.maaf sekadar kongsi pengalaman.Saya adalah pengamal makanan herba dari tanah arab.Herba tersebut ialah zaatar.Ramuan dlm zaatar mengandungi sumac,setelah hampir 10thun sy istiqomah memakan nya yg mna sy selalu mengalami gejala spt demam,batuk,selesema yg berpanjangan dan sy pula mengalami pendarahan apabila buang air besar,sembelit serta selalu mudah sakit perut.Alhamdulillah dgn izin Allah gejala2 telah sembuh.sebenar bnyk lg kesan2 kebaikan dlm pengambilan sumac untk badan kita yg x dapat sy terangkan di sini.Semoga tn/pn selamat mencuba di samping tu kita perbaiki hubungan kita dg Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Ikhtiar sembuhkan diri dgn herba ciptaan Allah pun dapat pahala. Jaga pemakanan untuk jaga kesihatan. Jaga kesihatan untuk jaga nyawa. Ketiga tiganya berkait rapat.

      Delete
  56. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  57. Sahih Bukhari: 9, 119:
    Riwayat Abu Huraira: "Aku mendengar Rasulullah SAW berkata: "Tidak ada sisa dari kenabian kecuali Al-mubashshirat." Mereka bertanya, “Apakah Al-mubashshirat?" Beliau SAW menjawab: "Mimpi yang baik (yang memberitakan kabar gembira)."

    Berkata Abu Salamah, "Telah berkata Abu Qatadah, Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang telah melihatku dalam mimpinya, maka sesungguhnya dia telah melihat yang benar (Al-haq)." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

    Diriwayatkan dari Ummu Kurz, Sabda Rasulullah:”Telah habis kenabian, tetapi tinggal Mubasyirat (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)

    Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Sabda RAsulullah:”Tidak ketinggalan dari (urusan) kenabian melainkan Mubasyirat. Sahabat-sahabat bertanya: Apa dia Mubasyirat? Sabdanya: Mimpi yang baik. (HR. Bukhari)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al Mubaysirah pun ada di Indonesia, dia bermimpi tentang obat Corona dan cara pencegahan

      Delete
    2. MashaAllah. Mimpinya bagaimana? Dan bagaimana kisah mimpinya. Boleh kongsikan? Sudah sahih berita mimpinya?

      Delete
  58. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  59. Tak berdosa pon nak cuba makan sumac jika niat Allah Maha Penyembuh. Islam itu mudah. Kalau mkn habbatussauda atau ubat apa sekalipon tapi tidak bergantung kpd Allah pon salah juga. Jaga tuturkata yg dilarang Allah secara terang-terangan.

    ReplyDelete
  60. Orang2 alim boleh menilai benda mimpi nabi ni. Tak salah cuba.konsep mcm habbatussauda.fokus untuk kesihatan paru2. Pihak autority/ WHO boleh kaji sumac ni. Tak salah.betul atau salah..sila kaji dulu.jgn terus bercakap itu ini salah.Kebanykan akhir zaman, orang susah nak percaya yg mimpi nabi (contoh mimpi AlQasim Pakistan).Semua orang cakap dia gila.tp dia sampaikan kebenaran setelah mimpi berkali2 nabi mohon untuk sebarkan ( sehingga dia katakan nabi menangis sebab tahu dia tak sebarkan disebabkan takut orang tak percaya dan cakap dia gila.dan ada orang alim telah tafsir kebenaran mimpi beliau yg bnyak kali mimpi nabi.Wallahua'lam.Artikel mimpi tu dah di forward ke orang2 alim/ JAKIM untuk tafsir teliti kebenaran mimpi berkaitan sumac dan dah panjangkan ke staf berkaitan autority berkaitan utk kaji sumac ni.terpulang orang2 tersebut response/ kaji tak. Basicly, sumac ni baik untuk kesihatan (mcm serbuk habbatussauda yg diguna utk minum) dan dijadikan rempah dalam masakan/ perapan daging.rasa masam, cuma perlu tgk dos yg sesuai utk diminum.bersifat diuretik/ panas sikit.

    ReplyDelete
  61. https://www.tcer.my/apa-itu-sumac/

    ReplyDelete
  62. Most welcome. Thankyou for visiting my site 😊

    ReplyDelete
  63. ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.
    MOHON COPY DAN KONGSI YE ADMIN.
    TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  64. mcm susah nk cari sumac tambah time covid ni. tp bila tgk mcm safron

    ReplyDelete
  65. ASSALAMUALAIKUM WAROHMATULLAHI WABAROKATUH.
    MOHON KONGSI. TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  66. salaam. saya orang Singapore. alhamdulillah sy telah gunakan Sumac asbab berkaitan mimpi wanita Turki itu. saya telah baca satu persatu comment buat ukhti sesungguhnya tak mudah bersuara tentang mimpi Rasulallah saw. baru2 ni saya ada nampak postingan seorg Pencetus Ummah post di IG mimpi jumpa Rasulallah saw ini tipu. sy memahami satu perkara mimpi bertemu Rasulallah saw kebykkan dtg dr org yg tdk Terkenal dipilih Allah dn Rasulallah saw utk disampaikan ke ramai org. hanya yg percaya akan mengikuti. Sesak dada tgk ustaz dr PU post begitu. sesungguhnya tk mudah buat kita sampaikan berita yg bermanfaat. smoga Allah lindungi kita dn jaga keimanan kita. ameen yra.

    ReplyDelete
  67. Salam. Ada tak, yang sanggah mimpi Nabi tentang Sumac tu masih hidup selepas terkena COVID-19? Dan ada tak di sini yang amalkan Sumac terkena COVID-19 masih hidup?Hahahaha ..kalau ada ceritakan pengalaman anda di sini

    ReplyDelete
  68. Saya telah disahkan mangsa Covid19. Kontak rapat rakan sekerja. Alhamdulillah saya sudah cuba makan sumac ini. Saya rasa semakin sihat dan YANG PENTING TEKAK TIDAK GATAL DAN BATOK LAGI. Sumac adalah anugerah Tuhan @ The Sumac are gift from the GOD ALMIGHTY ALLAH HU AKBAR 👌💚👉

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://youtu.be/s0_jHbJI0VoOctober 18, 2021 at 11:46 PM
      Saya telah disahkan mangsa Covid19. Kontak rapat rakan sekerja MPOB WILAYAH UTARA LEMBAGA MINUAK SAWIT MALAYSIA. Alhamdulillah saya sudah cuba makan sumac ini. Saya rasa semakin sihat dan YANG PENTING TEKAK TIDAK GATAL DAN BATOK LAGI. Sumac adalah anugerah Tuhan @ The Sumac are gift from the GOD ALMIGHTY ALLAH HU AKBAR 👌💚👉

      Reply WITH THE SALAWAT SHALAWAT SELAWAT JIBRIL A.S.

      Delete
  69. https://youtu.be/s0_jHbJI0VoOctober 18, 2021 at 11:48 PM
    https://youtu.be/s0_jHbJI0VoOctober 18, 2021 at 11:46 PM
    Saya telah disahkan mangsa Covid19. Kontak rapat rakan sekerja MPOB WILAYAH UTARA LEMBAGA MINYAK SAWIT MALAYSIA. Alhamdulillah saya sudah cuba makan sumac ini. Saya rasa semakin sihat dan YANG PENTING TEKAK TIDAK GATAL DAN BATOK LAGI. Sumac adalah anugerah Tuhan @ The Sumac are gift from the GOD ALMIGHTY ALLAH HU AKBAR 👌💚👉

    Reply jom repeat WITH THE SALAWAT SHALAWAT SELAWAT JIBRIL A.S.

    ReplyDelete

Berbicaralah dengan berhemah.

Terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata buruk padahnya.

TUTORIAL: BOLEH PILIH UNTUK REPLY DI KOMEN PENGOMEN

Assalamualaikum dearies~ For the first time Ninja Blogging dapat request dari sahabat blogger untuk tutorial berkenaan blog ni. Saya da...